0528shop درباره مرغ مینا
 
فني/ تخصصي/سرگرمي
سعي بر تبادل اطلاعات در زمينه لوازم خانگي
 
 
یک شنبه 1 آبان 1390برچسب:, :: 15:40 ::  نويسنده : حميد رضا مجيدي

مرغ مینا (مرغ مقلد) بهتر است این پرنده را از وقتی خیلی کوچک است حدودا ۲ تا ۳ هفته ای خریداری کنید زیرا خطر مردن را هم پشت سر گذاشته.وقتی خیلی کوچک هستند و هیچ بال و پری در نیاورده اند بدنشان به باد حساس است و نباید در مجاورت باد قرار گیرند،

بهترین موقع برای خرید جوجه مرغ مینا ماه های خرداد و تیر است . برای خرید جوجه مرغ مینا می توانید با من تماس بگیرید تحویل در منزل شما در سراسر تهران.

پرنده های بزرگتر تا اخر عمر وحشی می مانند و بهتر است انها را در طبیعت رها کنید.

تعیین سن: هرچه بیشتر از سن مرغ مینا بگذرد دور چشم هایش بیشتر رو به رنگ زرد می رود. و با چین و چروکهای ریزی همراه می شود.

تعیین جنسیت کافیست به دهان باز این پرنده نگاه کنید اگر داخل دهانش سیاه رنگ بود یعنی نر

جنس نر بهتر است یا ماده؟ هر دوی انها مقلدین خوبی هستند و پرنده ماده هم به خوبی پرنده نر قدرت حرف زدن و فراگیری کلمات و جملات را دارد. اماعده ای اعتقاد دارند مرغ مینای نر سخنگوی بهتری است. اما در عوض مرغ مینای نر پس از ۲ سال که به بلوغ رسید مست می شود و در صورت امکان از خانه به دنبال جفت فرار خواهد کرد.

جیره غذایی: پرنده ای همه چیز خوار است انواع میوه ها و دانه ها و حشرات و جانوران کوچک مانند ملخ و پروانه. نوعی غذای اماده هم با قیمتی مناسب برای این پرنده در دسترس است با نام دانه پارس (پلت).

طول عمر: حداکثر ۱۵ سال ، در اواخر عمر پرها ریخته و رویش مجدد نخواهد داشت، در این دوران هم به مانند دوران کوچکی به باد و سرما حساس هستند.مرغهای مینای پیر را بویژه در ماه های سرد بایستی در دمای معتدلی نگه داشت تا دچار لرزش و اشکالات تنفنی نشوند.

مرغ مینا پرنده ای باهوش است که قدرت تقلید صدای فوق الاده ای دارد و می تواند کلمات زیادی را بیاموزد و صداهای اطرافش مانند صدای زنگ خانه یا تلفن یا دزدگیر ماشین و.... را به خوبی تقلید کند تا به انجا که به اشتباه بیفتید که مثلا این صدای تلفن است یا مرغ مینا !! مرغ مینای من صبح ها برای بیدار کردنم تمامی این صداها را در می اورد و در اخر به خاطر انکه گول نمی خردم بسیار ناراحت می شد زیرا اوایل سریع به اشتباه می افتادم و پا می شدم و مثلا میرفتم ببینم کیه زنگ خونه یا تلفن زده...

مرغ مینا پرنده حسودی است یعنی به وجود پرنده یا حیوان دیگری در خانه و نزد صاحبش حسادت می کند ، اگر از سوی کسی ازار ببیند فراموش نکرده و اگر موقعیت مناسب باشد بالاخره تلافی خواهد کرد.

شاید بتوان گفت مرغ مینا بهترین پرنده مقلدی است که تا کنون شناخته شده اما نگهداری از ان وقتگیر و دشوار است، مرغ مینا طبق عادت هنگام غذا خوردن خورده های میوه یا دانه ها و غذاهای نرم را به اینطرف و انطرف می پاچد روزنامه ای که در کف قفس این پرنده قرار داده می شود باید هر روز و یا ۲ بار در روز تعویض شود. میله داخل قفس این پرنده هم باید دائما شسته و تمیز شود. امکانات و وسایل لازم برای ابتنی روزانه مرغ مینا نیز باید در فقس پرنده فراهم باشد.برای این کار می توان از یک کاسه سفالی که کف قفس قرار داده می شود استفاده کرد. همچنین می توان پیش از ابتنی قسمت جلوی قفس را با یک ورقه پلاستیکی تمیز پوشاند تا از خیس شدن اطراف جلوگیری به عمل اید.

مرغ مینا بر خلاف طوطی ها اصلا خجالتی نیست و پیش روی غریبه ها و تازه وارد ها هم به راحتی صحبت می کنند.


حتما تا به حال دیده اید که جوجه ی پرندگاه مختلف کنار منقارشان "زرد رنگ " است ، در این حالت که کناره های منقار شل و نرم است جوجه توانایی نوک زدن به زمین و دانه برداشتن را ندارد. به خاطر همین است جوجه ی پرنده ای مانند گنجشک یا مرغ مینا یا... حتی پر و بال هم در اورده باشند و به اینطرف و انطرف هم بپرند اما باز مادرشان غذا را در دهانشان می گذارد. هنگامی که سن جوجه مرغ مینا از یک ماهگی گذشت قسمتهای زرد رنگ ناحیه منقار از بین رفته و جای خود را به یک منقار قوی و سفت می دهند که روز به روز محکمتر می شود ، در این حالت پرنده احساس جوانی و قدرت می کند.

مرغ مینا ها حتی انهایی که از اول به دست صاحب خود بزرگ شده اند ،دوست ندارد که در دست گرفته شوند. اما اگر مجبور شدید که یک مرغ مینا را دست بگیرید شب هنگام تاریکی بهترین موقعیت است چون قدرت دید کمتری در تاریکی دارد و احتمالا ضربات دردناک کمتری به شما وارد می کند هنگام تاریکی.

مرغ مینای گوشواره ای greater hill mynah

تصویری که میبینید از یک مرغ مینای greater hill mynah است که اصطلاحا انرا مرغ مینای گوشواره ای می نامند و بهترین نوع مرغ مینا است. قیمت ان از ۱۵۰ هزار تومان شروع میشود. به مانند مرغ میناهای دیگر بسیار جسور و فعال است.

ویژگی و جزابیتهای ویژه: طبیعت بسیار فعال و شادابی دارد و توانایی ان در تقلید صداهای مختلف فوق الاده است.

تعیین جنسیت: در این پرنده جنس نر و ماده کاملا شبیه به یکدیگر هستند، فقط جنس نر معمولا ریش بزرگتری دارد که محسوس است.

پرندگان نابالغ: ساکت تر و ارامتر می باشند و فاقد ریش هستند (ریش چین خوردگی پوستی است که در زیر منقار پایین این پرنده دیده می شود. ریش فقط در پرندگان بالغ دیده می شود.



مديريت جوجه


آماده سازی نامناسب مرغداری جهت جوجه ریزی باعث تولید ضعیف گله میگردد. قبل از وارد شدن جوجه ها برنامه کاملی برای شستشو وضدعفونی کردن مرغداری باید به اجرا گذاشته شود.
درصد تاثیر موارد مختلف آماده سازی در کاهش میزان عوامل بیماریزا عبارتند از:
1- خارج کردن کود و شستشوی سالن و مرغداری             90%
2- استفاده از ضدعفونی کننده ها                               7-6 %
3- گاز دادن                                                       2-1 %
علل عملکرد ضعیف ضدعفونی کننده ها
1- شستشوی نامناسب و ناقص و در نتیجه باقی ماندن مواد آلی مانند کود در مرغداری و سالن ها.
2- انتخاب نامناسب ضدعفونی کننده.
3- عدم تماس کافی ضدعفونی کننده با عوامل بیماریزا.
4- خنثی شدن ضدعفونی کننده با مواد شیمیایی.
5- عدم آگاهی از نحوه استفاده از مواد ضدعفونی کننده ها.
6- وجود پرنده های وحشی در مرغداری.
7- آلودگی مجدد مرغداری توسط ناقلین.

اهداف پرورش در دو هفته اول زندگیBrooding Period  


1-   هدف اصلی، رشد سریع در طی هفته اول است که به تکامل سیستم اسکلتی پرنده منتج میشود. بدین ترتیب جوجه ها باید تا آنجا که امکان دارد خوردن را زودتر شروع کنند.
2-   رسیدن به حداکثر پتانسیل ژنتیکی.
3-   به حداقل رسیدن هزینه ها.
4-   کمک به سلامت جوجه ها.
دو هفته اول زندگی مهمترین دوره زندگی پرنده است چون:
1-   سیستم ایمنی در حال تکامل است و آنتی بادی های مادری در کیسه زرده در حال جذب شدن میباشند
2-   مکانیسم تنظیم دمای بدن پرنده بطور کامل تکامل نیافته است
3-   ضریب تبدیل بسیار مناسب است
4-   بسیاری از واکسن ها در این دوره تجویز میگردند و در واقع حفاظت پرنده در مقابله با بیماریها در این دوره شروع میشود
5-پرندگانی که در این دوره تحت استرس میباشند به حداکثر پتانسیل ژنتیکی خود نمی رسند و اثرات آسیبهای وارد شده در طی این دو هفته ممکن است در انتهای دوره بروزکند.
6- افزایش وزن اولیه برای بهبود عملکرد گله لازم است. باید سعی شود تا گله به وزن مورد نظر برسد. استاندارد اروپا در 7 روزگی 160 گرم است و استاندارد آمریکا در 17 روزگی 680 گرم میباشد.
کنترل جوجه ها
 
روز بعد از ورود جوجه ها موارد زیر باید کنترل شوند:
1-  کنترل دمای پاها. این کار را میتوانید با قرار دادن پای پرنده بر روی گردن یا گونه انجام دهید. اگر پاها سرد باشند به این معنی است که سالن قبل از ورود پرنده ها به خوبی گرم نشده است. در این وضعیت میزان برداشت دان توسط جوجه کم می شود و رشد پرنده ها کاهش می یابد. 48 ساعت قبل از ورود جوجه ها به مرغداری سالن ها را باید گرم کنید و به دمای مورد نیاز جوجه ها برسانید.
2-  کنترل چینه دان. چینه دان باید نرم باشد و در 95% از جوجه ها، چینه دان باید پر باشد. اگر چینه دان سفت باشد نشان دهنده آن است که به آب دسترسی نداشته اند و میزان آب باید کنترل شود. اگر چینه دان متسع باشد نشان دهنده آن است که پرنده آب کافی مصرف نموده است ولی دان دریافتی کم است و باید دان را کنترل نمائید.
نکات مهم برای دستیابی به وزن مورد نظر در سن 7 روزگی:
1- مدیریت دان
2- مدیریت آب
3- مدیریت دما
4- کیفیت هوا و تهویه
5- مدیریت نور
مدیریت دان
1- مهمترین علت عدم رسیدن به وزن استاندارد و یکنواختی ضعیف گله در سن 7 روزه گی عدم مصرف دان کافی است.
2- مصرف دان در روزهای اول جهت جذب سریعتر کیسه زرده ضروریست.
3- رشد اندامهای درونی مانند کبد، روده و پانکراس 5-2 برابر سریعتر از رشد بدن است و از طرفی رشد اندامهایی که در سیستم ایمنی موثر می باشند مانند تیموس و طحال در این مرحله بسیار سریع است
4-  بیشترین رشد رودهها در 10-6 روز اول زندگی جوجه ها است و از طرفی ارتفاع پرزهای روده جهت جذب مواد غذایی در 48 ساعت اول بعد از هچ، 200 درصد می باشد. دسترسی سریع و کافی جوجه ها به دان سبب تکامل بهتر سطح هضم و جذب روده، افزایش ترشحات گوارشی روده و بهبود ضریب تبدیل غذایی خواهد شد.
برای رسیدن به این منظور توجه به نکات زیر ضروری است:
1- دانخوریها باید خشک و تمیز باشند.
2- دانخوریهای کمکی به شکل سینی، رول کاغذی و تراف باید در 10-7 روز اول استفاده شوند.
3- دانخوریهای اضافی بین آبخوریها و دانخوریهای اصلی و نزدیک مادر مصنوعی قرار داده شوند.
4- دان کافی برای هر پرنده تامین شود و مهم است که دانخوریها، بخصوص دانخوریهای اضافی خالی نمانند.
5- در 10 روز اول از دان کرامبل استفاده شود.
6- کم بودن تعداد دانخوریها بر میزان مصرف دان، وزن و یکنواختی گله اثر منفی دارد.
7-  فضای دانخوری طوری باشد که همه جوجه ها بتوانند به سهولت به دان دسترسی داشته باشند و اگر دانخوریها پر از جوجه باشد نشان دهنده این است که دانخوری به اندازه کافی موجود نیست.
8- آب و دان را در مقابل منبع حرارتی قرار ندهید. در اینصورت به دلیل گرم شدن آنها، مصرف کاهش می یابد.
9- اگر از رول کاغذ به عنوان دانخوری استفاده میکنید سطح توزیع دان باید حداقل 25% سطح اشغال جوجه ها باشد.
مدیریت آب
1- آب یک ماده غذایی مهم و ضروری است که روی تمام فعالیت های فیزیولوژیک جوجه تاثیر دارد. متناسب با سن پرنده 78-65% وزن جوجه را آب تشکیل می دهد. عواملی همچون درجه آب، رطوبت نسبی، ترکیب جیره و میزان وزن بدن بر روی مقدار آب مصرفی موثر است. کیفیت شیمیایی و میکروبی آب باید مناسب باشد.
2- مقدار آب مصرفی تقریبا 2 برابر مصرف دان است.
3- فشار کم آب ممکن است سبب شود جوجه ها آب کمتری مصرف کنند و زمان بیشتری جهت مصرف آب صرف کنند.
4- با افزایش سن پرنده ها  مقدار آب مصرفی افزایش می یابد و اگر در هر زمان مصرف آب کاهش یابد سلامت گله باید کنترل شود.
5- به ازای هر 3 متر عرض سالن باید یک خط آبخوری نصب شود.
PH  آبPH آب نشان دهنده میزان یون هیدروژن محلول در آب است. آب مناسب باید کمی اسیدی با PH کمتر از 7 باشد.
معمولا اغلب سموم دارای طعم تلخ می باشند پس مصرف کم جوجه از آبی که تلخ است  یا 
PH  آن بالا، طبیعی است و با افزودن سرکه میتوان PH آب را کاهش داد. البته استفاده بیش از حد از اسیدهای آلی سبب کاهش مصرف آب شود.
وجود آهن و منگنز طعم تلخ در آب ایجاد میکند که میتواند باعث کاهش مصرف آب شود.                                            

 کلسیم و منیزیوم باعث افزایش سختی آب میشود و همچنین وجود نیترات نشان دهنده ورود فاضلاب به آب میباشد.
در طی روزهای اول، باکتریها سریع تکثیر پیدا میکنند. سرکه، ترکیبات کلرین، پر اکسید هیدروژن، اسید های آلی، ازون و اشعه
UV
را میتوان به عنوان ضد عفونی کننده آب مورد استفاده قرار داد.
مدیریت تهویه
جهت تامین هوای سالم و تمیز، خروج گازهای مضر (دی اکسید کربن، آمونیاک، منو اکسید کربن و رطوبت)، خنک کردن سالن و کنترل دما، وجود سیستم تهویه مناسب در مرغداری ضروری است.
در مورد تهویه، 4 عامل باید مورد توجه قرار گیرد: 1- اکسیژن 2- دما 3- رطوبت نسبی         4- سرعت جریان هوا. در 14 روز اول دوره پرورش هدف از تهویه فقط تعویض هوای سالن ها است.
کیفیت هوای مناسب برای پرنده ها:
1- اکسیژن                   بیشتر از 6/19%
2- آمونیاک                  کمتر از 
ppm 10
3-   
Co                    کمتر از  ppm 10
4- 
Co2                    کمتر از  ppm 3000
5- رطوبت                    65-45%
6- ذرات معلق              کمتر از 
mg/m3 4/3
عوارض ناشی از آمونیاک زیاد:
آمونیاک در اثر تجزیه اوره در بستر تولید میشود. عوامل موثر در تولید آمونیاک عبارتند از:  تهویه نامناسب، میزان زیاد پروتئین در جیره، بستر با
PH بالای 8، نوع آبخوری.
افزایش آمونیاک سبب کاهش وزن گیری جوجه ها، آسیت و افزایش ضریب تبدیل غذایی میشود. همچنین آمونیاک باعث احتقان، توقف حرکت مژکهای تنفسی، آسیب به دستگاه تنفسی و افزایش واکنشهای پس از واکسیناسیون میشود. 

عوارض ناشی از co2 زیاد:


1- فعالیت پرنده کاهش میابد.
2-  احتمال دهیدراسیون زیاد میشود.
3- افزایش وقوع آسیت.
4-  کاهش مصرف دان و کاهش وزن گیری
رطوبت نسبی
RH
رطوبت نسبی مقیاسی است برای نشان دادن میزان رطوبت یا بخار آب موجود در هوا و اینکه هوای سالن چه مقدار رطوبت میتواند در خود نگهدارد. در واقع رطوبت نسبی به درصد اشباع آب درهوا در یک دمای معین مربوط میشود. وقتی مقدار معینی از هوا گرم میشود میزان ظرفیت آن جهت نگهداری رطوبت افزایش پیدا میکند. بنابراین با افزایش دمای هوا رطوبت نسبی کاهش     می یابد. با افزایش رطوبت نسبی، توانایی پرنده در دفع حرارت از طریق تبخیر کاهش می یابد. رطوبت نسبی بالا به همراه دمای محیطی بالا میتواند برای پرنده مشکل ساز باشد بخصوص با افزایش سن پرنده این مشکل تشدید میشود.
مدیریت برنامه نور دهی
حداقل شدت نور در هفته اول باید 20 لوکس باشد و به تدریج در طی روزهای 14 تا 21به 5 لوکس رسانده شود. نور باید بطور یکنواخت در سطح جوجه ها پخش شود.
برنامه نوری متناوب 


مزایای برنامه نوری متناوب:


1- کاهش تلفات ناشی از مرگ ناگهانی و مشکلات پا
2- کاهش وقوع آسیت
3- صرفه جویی در انرژی جوجه ها در اثر کاهش تحرک آنها
4- صرفه جویی در مصرف برق
5- کاهش تلفات ناشی از کانیبالیسم
برنامه نوری متناوب (12 ساعت روشنایی و 12 ساعت خاموشی) ارزشی معادل 104    کیلو کالری/ کیلوگرم در  هر پرنده دارد.
برنامه نوری موثر:
1- محدودیت نور در 7 تا 21 روزگی
2- از 21 روزگی محدودیت نور به تدریج کاهش یابد بطوریکه یک هفته قبل از کشتار به کمترین میزان خود برسد. در اولین روز اعمال خاموشی ممکن است 18% کاهش در مصرف دان دیده شود که بعد 3 روز مصرف دان با سن جوجه منطبق میشود.
3- وزن کشی را در روزهای 7و14و21 انجام دهید. اگر وزن کشی همه روزه انجام شود نتیجه بهتری حاصل میگردد.
مدیریت دما
دمای بستر میتواند بر روی میزان تلفات در هفته اول موثر باشد. همچنین کاهش دمای بستر باعث تاثیر منفی بر ضریب تبدیل و وزن گیری روزانه میشود.
دمای بستر در سالن های بسته باید 32 درجه و در زیر مادر مصنوعی 40 درجه باشد. در5 روز اول زندگی دمای بدن پرنده از 4/39 به 1/41 درجه سانتیگراد میرسد.
 

Thermoneutral Zone (TNZ )  دمایی که جوجه در آن احساس راحتی میکند
(وزن پرنده به کیلو گرم * 625/4)-896/31 =
TNZ
اثرات تغییر دمای مطلوب (
TNZ ):
1- تولید حرارت افزایش میابد.
2- مصرف اکسیژن افزایش میابد.
3-میزان انرژی نگهداری جوجه افزایش میابد.
بنابراین تغییر دما سبب انحراف انرژی از تولید میشود.
اثرات سرما بر عملکرد جوجه
1-  کم شدن میزان افزایش وزن روزانه به دلیل کاهش میزان مصرف دان و اثرات منفی بر روی اندازه سینه
2-  افزایش ضریب تبدیل غذایی در اثر:
2-1- افزایش انرژی متابولیکی برای گرم شدن بدن.
2-2- افزایش نیاز به پروتئین در شرایط سرما
3- افزایش تلفات به علت افزایش واکنش های پس از واکسن، آسیت، دهیدراتاسیون و گرسنگی
4- افزایش حذف در کشتارگاه به دلیل آسیت و ضرب دیدگی در اثر تجمع بیش از حد پرندگان.

 

 

*************************************

 

مديريت پرورش

 

مديريت هواي گرم

 

 

دماي محيطي بالا براي جوجه هاي گوشتي كه بصورت صنعتي پرورش مي يابند مي تواند بسيار مخرب باشد . اين اثرات مخرب با توجه به تراكم بالا و نيز پر درآوري ، در سنين بالاتر تشديد مي شود . از سوي ديگر تغييرات ژنتيكي اعمال شده در طيور صنعتي كه منجر به رشد سريع تر آنها شده مي تواند اثرات سوء استرس گرمائي را افزايش دهد . با توجه به اين مسئله كه دماي طبيعي بدن طيور در حدود 41 درجه سانتيگراد است ، در طي استرس گرمائي وادار به تطابق حرارتي با محيط شده و در نتيجه نمي توانند بطور كامل به پتانسيل هاي ژنتيكي خود دست يابند .

واكنش هاي طبيعي جوجه هاي گوشتي در مقابل استرس هاي گرمائي

جوجه هاي گوشتي جهت دستيابي مجدد به توازن حرارتي با محيط اطراف خود در طي استرس هاي گرمائي تغييرات رفتاري و فيزيولوژيك متعددي از خود نشان مي دهند . شايد اولين واكنش جوجه ها به هواي گرم ، كاهش تحرك بدني و ايستادن يا نشستن در كنار ديوارها يا آبخوريها باشد . اولين واكنش فيزيولوژيك جوجه ها به استرس گرمائي ازدياد فعاليت سيستم هاي خنك كننده غير تبخيري در بدن آنها مي باشد . در طي اين روند مسير جريان خون از اندامهاي داخلي مانند كبد ، كليه ها و روده ها به سمت عروق محيطي تغيير مي يابد و پرنده با بازكردن بالها از دست دادن حرارت بدن از اين طريق را تسهيل مي‌كند .

در صورتي كه استرس گرمائي تشديد شود يا به عبارتي ديگر دماي محيط از 30 درجه سانتيگراد بالاتر باشد سيستم هاي خنك كننده تبخيري در بدن جوجه ها فعال مي شود . با توجه به اينكه طيور در سطح پوست خود فاقد غدد عرقي مي باشند تنها راه تبخير آب دهان و مجاري تنفسي خواهد بود . در اين شرايط تعداد تنفس جوجه از 25 بار در دقيقه تا 10 برابر افزايش يافته و به 250 بار در دقيقه مي رسد . از دست دادن حرارت بصورت فوق انرژي زيادي مصرف مي كند بطوريكه تبخير هر ميلي ليتر آب در حدود 540 كالري انرژي مصرف مي نمايد . اين مصرف انرژي بطور مستقيم باعث كاهش راندمان توليد در طي استرس گرمائي خواهد بود .

از سوي ديگر رطوبت محيط اثر نامطلوب بر روي عملكرد اين واكنش در طيور خواهد داشت . به همين دليل‌در‌صورتيكه‌در‌طي استرس گرمائي رطوبت نيز بالا باشد با اثرات مخرب سنگين‌تري مواجه خواهيم شد ‌.

بصورت طبيعي ميزان اسيديته خون توسط ريه ها و كليه ها و از طريق سيستم هاي بازي متعددي كنترل شده و از تغييرات سريع در PH خون جلوگيري مي شود . اما زمانيكه به دليل استرس گرمائي ريتم تنفسي افزايش مي يابد ميزان دي اكسيد كربن خون كاهش يافته و آلكالوز خون ( ازدياد PH خون ) حادث مي شود . از سوي ديگر استرس گرمائي ميزان يونهاي پتاسيم و ساير مواد معدني را در بدن كاهش داده و تغييراتي را در توازن الكتروليت بدن بوجود مي آورد .

جوجه هاي گوشتي در طي استرس گرمائي مصرف دان خود را كاهش مي دهند و اين مسئله بخشي از فرآيند فيزيولوژيك تطابق با استرس گرمائي است . كاهش مصرف دان بالطبع باعث كاهش در يافت مواد لازم براي رشد مي شود اما از سوي ديگر به دليل كاهش انرژي حاصل از متابوليسم مواد غذائي شرايط مساعدتري را جهت تحمل استرس گرمائي فراهم مي آورد .

راهكارهاي مقابله با استرس گرمائي :

روشها و راهكارهاي مقابله با استرس گرمائي در طي 2 مرحله قابل بررسي است :

الف) راهكارها و پيش بيني هاي لازم قبل از شروع گرما

از طريق عايق بندي سقف و نيز ادامه آن حداقل بطول يك متر از طرفين مي توان از ميزان گرماي سالن پرورش كاست .

استفاده از موادي كه نور آفتاب را منعكس مي كنند در سطح بيروني سقف سالن و يا رنگ آميزي آن به رنگ روشن مي تواند از شدت گرماي داخل سالن بكاهد .

با توجه به نقش تهويه مناسب در كنترل استرس گرمائي از صحت كار هواكش هاي سالن اطمينان حاصل نمائيد . در صورت لزوم ، جهت افزايش سرعت هوا در سالن نسبت به تعبيه هواكش هاي كمكي داخل سالن اقدام نمائيد .

در صورت استفاده از سيستم هاي خنك كننده تبخيري مانند پوشال ، قبل از شروع گرما نسبت به تعويض پوشالهاي فرسوده و نيز كنترل سيستم توزيع آب اقدام فرمائيد .

آبخوريهاي اضافي جهت مصرف در زمان استرس گرمائي تهيه نمائيد .

در طي فصلي كه توقع گرماي زيادي داريد از جوجه ريزي با تراكم بالا بپرهيزيد . لازم به ذكر است كه تراكم و تعداد جوجه ريزي تنها بر اساس مساحت سالن انجام نمي شود بلكه عواملي مانند سيستم هاي تهويه سالن ، مديريت و تجهيزات نيز در اين مسئله نقش اساسي دارند .

با توجه به كاهش برداشت دان در طي استرس گرمائي ، شرايط لازم جهت جبران اين مسئله و توزيع مناسب و گسترده‌تر دان در طي ساعات خنك و نيز روشنائي كافي جهت تحريك برداشت دان در شب را فراهم نمائيد

ب) راهكارهاي مقابله با استرس گرمائي در زمان اوج گرما

تهويه بايد به حداكثر برسد تا از اين طريق علاوه بر خنك كردن بدن طيور با استفاده از جريان هوا ، گاز آمونياك و رطوبت و دي اكسيد كربن توليد شده نيز از سالن خارج شود . در شرايطي كه رطوبت محيط زير 70% باشد مي توان از لايه هاي پوشال جهت خنك كردن سالن در پنجره هاي هواده استفاده كرد .همانطور كه گفته شد طيور بطور طبيعي در طي استرس گرمائي ميزان مصرف دان را كاهش مي دهند ، بنابراين طبيعي است كه پرورش دهندگان به دنبال راهكارهائي جهت تحريك مصرف دان در طي استرس گرمائي باشند . به ياد داشته باشيد هر راهكار مديريتي كه مصرف دان را تشديد كرده يا موجب ازدياد فعاليت بدني در طي اوج دوران گرما شود اثرات منفي اقتصادي و توليدي به همراه خواهد داشت زيرا ازدياد مصرف دان توليد حرارت ناشي از متابوليسم را افزايش داده و احتمالاً ميزان تلفات را نيز افزايش خواهد داد . در مقابل توصيه مي شود در طي ساعت اوج گرما طيور را با محروميت از غذا مواجه نموده تا علاوه بر كاهش انرژي متابوليسمي ناشي از هضم و جذب مواد غذائي ، تحرك و فعاليت طيور براي برداشت دان را نيز كاهش داده و با ايجاد آرامش و به حداقل رساندن تحرك بدني انرژي توليد شده از فعاليت عضلاني را نيز به حداقل برسانيم . پيشنهاد مي شود يك ساعت قبل از اوج گرما از طريق بالا بردن دانخوريها يا جمع آوري دان ، مصرف دان را متوقف نمائيد . در نظر داشته باشيد بعد از افت دماي محيط از طريق ازدياد تعداد دانخوريها و استفاده از محركهائي مانند روشنائي مي توان اين كاهش برداشت دان را جبران نمود .

تدارك آب خنك و كافي براي جوجه هائي كه در شرايط استرس گرمائي هستند بسيار ضروري است . در اين رابطه ازدياد تعداد آبخوريها مي تواند بسيار مؤثر باشد . به ياد داشته باشيد طيور در دوران گرما تمايل كمتري به تحرك داشته و بايد آبخوريها در كمترين فاصله از آنها قرار بگيرند . از سوي ديگر با توجه به برهم خوردن توازن الكتروليت ها در طي استرس گرمائي افزودن الكتروليت ها به آب مي تواند مؤثر واقع شود . بعضي از محققان معتقدند دريافت بعضي املاح مانند بي كربنات پتاسيم ، كلريد پتاسيم ، كلريد سديم و كلريد آمونيم از طريق آب مصرفي در شرايط استرس گرمائي مي تواند مفيد باشد .

استرس گرمائي موجب كاهش برداشت دان و در نتيجه كاهش دريافت مواد مغذي در جوجه هاي گوشتي مي شود ، بنابراين غلظت مواد مغذي در دان بايد افزايش يابد . در اين شرايط ازدياد پروتئين جيره رهيافت نامناسبي است اما ميزان انرژي و ساير مواد مغذي جيره بايد افزايش يابد .

ازدياد انرژي از طريق ازدياد ميزان چربي در جيره امكان پذير است . ميزان ويتامين ها و مواد معدني جيره بايد بر اساس حجم دان مصرفي جوجه ها مجدداً محاسبه شود . پروتئين ها در مقايسه با كربوهيدراتها و چربي ها در طي فرآيند متابوليسمي گرماي بيشتري توليد مي كنند ، بنابراين مصرف داني كه اسيد آمينه آن متعادل و مناسب نباشد استرس گرمائي را افزايش خواهد داد . ياد آور مي شويم در اين شرايط بالانس ميزان اسيدهاي آمينه جيره بايد با دقت بسيار انجام شود و در اين رابطه بايد تلاش شود كه جيره با پروتئين كمتر و با استفاده از اسيدهاي آمينه سنتتيك خصوصاً متيونين و ليزين بسته شود . افزودن مواد ضد استرس مانند ويتامين C و بتائين به جيره در طي دوران استرس گرمائي نيز توصيه مي شود .

از سوي ديگر در طي شرايط گرم و مرطوب انتخاب و مصرف ضد كوكسيديوز مناسب در كنار انتخاب و مصرف ضد قارچ هاي افزودني به دان بايد با دقت فراوان انجام گيرد .

 

 *  *  *  *  *  *  *

 

مديريت بستر در جوجه‌هاي گوشتي

 

پرورش دهندگان جوجه‌هاي گوشتي همواره با دقت فراوان كيفيت جوجه، دان و آب مصرفي خود را تحت كنترل دارند ، اما به ندرت كيفيت بستر را مد نظر قرار مي‌دهند ، به دليل تماس مرتب پرنده با بستر چنين برخوردي اثرات سوء‌فراوان به دنبال خواهد   داشت . به ياد داشته باشيد كيفيت بستر بر روي عملكرد گله‌هاي گوشتي و بالطبع منافع پرورش‌دهندگان طيور اثر مستقيم دارد .

بستر مجموعه‌اي از كفپوش اوليه (پوشال، رول مقوايي،...) ، مدفوع ، پر و ضايعات آب و دان مصرفي مي‌باشد . چنين تركيبي مي‌تواند محيطي ايده‌آل براي رشد و تكثير انواع عوامل بيماري‌زا منجمله قارچها ، باكتريها و ويروس‌ها باشد .

به ياد داشته باشيد بدون بستر مناسب هرگز هواي مناسب در سالن نخواهيم داشت .

 

 

كفپوش اوليه

 

كفپوش‌هاي اوليه نقش‌هاي متعددي را ايفا مي‌كنند :

  • با جذب آب ناشي از ريزش آبخور‌ي‌ها و آبهاي دفعي جوجه‌ها بستر را خشك نگه مي‌دارند .
  • از طريق اختلاط با مدفوع از تماس مستقيم جوجه با مدفوع جلوگيري مي‌كند .
  • از تماس مستقيم جوجه با كف سالن جلوگيري كرده و از اين طريق جوجه را از سرماي كف سالن محافظت مي‌نمايد

كفپوش اوليه مناسب بايد سبك و ارزان بوده و داراي اثرات مسموميت‌زا بر روي جوجه نباشد ، بعلاوه اين مواد بايد جاذب‌الرطوبه قوي بوده و در عين حال طي جذب رطوبت بصورت كلوخه در نيايند و نيز در پايان دوره پرورش قابليت فروش به عنوان كود را نيز دارا باشند .

مواد زيادي به عنوان بستر اوليه مورد استفاده قرار مي‌گيرند . كيفيت و كميت بستر بسته به ناحيه جغرافيايي و آب و هواي منطقه متفاوت است . در جدول 1 بعضي از مواد مصرفي مورد بررسي قرار گرفته‌اند .

 

 

 

جدول 1-  مزايا و معايب مواد مورد استفاده به عنوان بستر اوليه طيور

 

پوشال چوب

: بستر متداول و مناسبي است اما قيمت آن رو به افزايش است .

پوشال درشت چوب

 

: عمدتاً داراي رطوبت بالا است و مستعد رشد قارچ مي‌باشد در صورت ازدياد رطوبت بستر ميزان زخم‌هاي سينه افزايش مي‌يابد .

 

سبوس برنج

 

: در صورتي كه در دسترس بوده و قيمت آن مناسب باشد بستر خوبي است . جوجه‌هاي جوان ممكن است به خوردن آن بپردازند

كه اين مشكل با رشد جوجه‌ها قطع مي‌شود.

ماسه

 

: در هواي سرد ، گرم كردن آن از پوشال مشكل‌تر است ، قبل از

جوجه‌ريزي از گرم شدن و دفع كامل رطوبت آن مطمئن شويد .

رول مقوايي

: در طي مراحل تحقيق و اجرا مناسب بودن آن به به اثبات رسيده است . از نظر بهداشتي ارجحيت دارد با اين حال در صورت تشكيل لايه لزج از مدفوع روي آن با افزودن كمي پوشال به آن اين مشكل نيز مرتفع مي‌شود.

 

جوجه‌هاي گوشتي در شرايط نامناسب محيطي هرگز به پتانسيل ژنتيكي خود نخواهد رسيد و شرايط محيطي داخل سالن رابطه زيادي با كيفيت بستر دارد . بستر محيط مناسبي براي رشد عوامل بيماري‌زا است . دو عامل اصلي نامناسب شدن بستر عبارتند از كود افزوده شده به آن در طول دوره پرورش و رطوبت . افزايش كود در دوره پرورش گريزناپذير است اما رطوبت بستر را مي‌توان با راهكارهاي مديريتي كنترل كرد .

ازدياد رطوبت بستر موجب ايجاد زخم‌سينه ، سوختگي پوست ،‌ تورم‌هاي موضعي ، ‌آبسه ، افت توليد و كاهش كيفيت لاشه مي‌شود . هر قدر رطوبت بستر بالاتر باشد احتمال رشد عوامل بيماري‌زا در آن بيشتر مي‌شود ، بعلاوه بستر مرطوب مهمترين عامل در توليد گاز آمونياك يعني يكي از مضرترين عوامل در راندمان گله مي‌باشد . كنترل رطوبت بستر قدم اول در كاهش گاز آمونياك است . متأسفانه بسياري از توليدكنندگان از نقش مضر گاز آمونياك به سادگي مي‌گذرند . گاز آمونياك با غلظت ppm 15 توسط بيني انسان احساس مي‌شود ،‌ غلظت 50 تا ppm 100 براي مدت طولاني موجب ترشح چشم ، تحريك مخاط دستگاه تنفسي و نهايتاً كوري در جوجه‌ها مي‌شود به طور كلي غلظت بالاي  ppm25 آمونياك براي كاهش رشد و مستعد كردن جوجه‌ها براي بيماري‌هاي تنفسي كافي است . در اين شرايط وقوع تورم كيسه‌هاي هوايي ،‌ عفونت ويروسي و عفونت‌هاي ثانويه به شدت افزايش مي‌يابد .

بستري كه به شدت خشك و خاك‌آلود باشد نيز مي‌تواند در جوجه‌هاي جوان موجب دهيدراتاسيون، بيماري‌هاي تنفسي و افزايش ضايعات شود . رطوبت مناسب بستر 20 تا 25% است .

اگر مقداري از بستر را در دست بفشاريم و بستر بصورت گلوله‌اي چسبنده درآيد ، رطوبت آن بالاست ، اگر چسبندگي آن كم باشد و با يك ضربه آرام به آساني از هم جدا شود رطوبت تقريباً مناسب است و اگر اصلاً چسبندگي نداشته باشد بستر خشك است .

با گذشت زمان بستر با عوامل بيماري‌زا انباشته مي‌شود و رطوبت ، دما و ph بالا شرايط را براي رشد اين عوامل مساعد مي‌كند .

آنفلوانزا، برونشيت، گامبورو ، رئوويروس، بوتوليسم ، و درماتيت قا نقاريايي به سرعت بستر را آلوده مي‌كنند و در آن گسترش مي‌يابند .

انواع انگل‌ها و كرم‌ها و كوكسيدياها نيز در بستر محيط مناسبي براي رشد و تكثير مي‌يابند . بنابراين بستر در پايان دوره پرورش بايد با نهايت دقت جمع‌آوري و بطور كامل از محيط مرغداري به خارج منتقل شود تا از اين طريق يكي از مسيرهاي مهم انتقال بيماري‌ها مسدود گردد .

 

 

راهكارهاي مديريتي براي ارتقاء كيفيت بستر

 

عوامل زيادي بر رطوبت بستر مؤثرند . براي مثال اگر بستر قبل از توزيع درسالن رطوبت بالايي داشته باشد علاوه بر خطر انتقال قارچ‌ها ، كنترل رطوبت بستر نيز در طي دوره پرورش عملاً غير ممكن خواهد شد . تغذيه نيز بر كيفيت بستر مؤثر است . به عنوان مثال وقتي نمك جيره زياد باشد موجب مصرف بالاي آب توسط طيور شده و مدفوع آبكي و متعاقب آن بستر خيس مي‌شود . بعضي از داروها نيز به دليل افزايش مصرف آب از همين طريق رطوبت بستر را افزايش مي‌‌دهند . جوجه‌ريزي بيش از ظرفيت سالن و پرورش متراكم نيز مطمئناً باعث افت كيفيت بستر مي‌شود .

عوامل محيطي مانند اقليم مرطوب ، هواي خيلي سرد و متراكم نيز در صورتي كه تهويه سالن كافي نباشد رطوبت بستر را بالا مي‌برند . خطوط توزيع آب ، آبخوري‌ها و سيستم پدهاي خنك كننده نيز در صورت مديريت نادرست موجب افزايش رطوبت بستر مي‌شوند .

 

 

نكات اصلي

 

* كارآيي سيستم تهويه بايد در حدي باشد كه گاز آمونياك و رطوبت مازاد از سالن خارج و كيفيت بستر كنترل شود . 24 تا 48 ساعت قبل از ورود جوجه تهويه بايد آغاز به كار كند ، به ياد داشته باشيد سالن هرگز از تهويه بي‌نياز نيست .

* در صورتي كه به هر دليل در طي 2 تا 3 هفته اول پرروش گاز آمونياك از حد طبيعي بالاتر باشد از افزايش تهويه جهت خروج آن نبايد ترسيد .

* با استفاده از فن‌هاي نصب شده در سالن هواي داخل را به جريان بياندازيد . جهت اين فن‌ها بايد از سقف به كف و از طرف ديوار به سمت وسط سالن باشد .

* با تنظيم سطح ورودي هوا و قدرت مكش هواكش‌ها سرعت مناسب جريان هوا به ميزان 2 تا 5/0 متر بر ثانيه در سالن برقرار باشد .

* هواي گرم رطوبت بيشتري را در خود جذب مي‌كند و تركيب مناسب تهويه و گرمايش رطوبت را از سالن خارج مي‌نمايد .

* سيستم توزيع آب را كنترل كنيد ، هرگونه نشت آب از لوله‌ها و يا ريزش آب از آبخوري‌ها  به دليل نامناسب بودن فشار آب يا ارتفاع آبخوري‌ها به سرعت كنترل و اصلاح شود .

* در نقاطي كه آب به هر دليل نشت كرده است بستر خيس به سرعت خارج و با بستر تازه و خشك جايگزين شود .

* كف و ديوارهاي سالن را از نظر نفوذ رطوبت كنترل و در صورت نياز اصلاحات لازم را به سرعت انجام دهيد .

 

 

استفاده مجدد از بستر دوره قبل

 

استفاده مجدد از بستر يك دوره براي جوجه‌ريزي بعدي حتي اگر گله قبلي درگير بيماري نيز نشده باشد ، به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود با اين حال در شرايط خاص ممكن است ناگزير به اجراي اين امر باشيد . در اين شرايط راهكارهاي زير را به خاطر بسپاريد .

1-     استفاده از مواد اسيدي مانند اسيدسولفوريك : با توجه به اين كه اكثريت قريب به اتفاق عوامل بيماري‌زا براي رشد و تكثير به محيط قليايي نياز دارند با پاشيدن اسيدسولفوريك بر روي بستر و كاهش ph آن به حدود 5/5 بسياري از اين عوامل از بين مي‌روند .

2-         استفاده از مواد جاذب رطوبت مانند خاك‌رس كه بو ، رطوبت و آمونياك بستر را جذب مي‌كند .

3-         استفاده از محصولات سنتتيك كه مستقيماً بر روي باكتري‌ها مؤثر است .

4-         افزودن بستر تازه به ميزان 3 تا 4 برابر حد نرمال بر روي بستر قبل .

به ياد داشته باشيد روش‌هاي فوق هرگز بطور كلي مؤثر نبوده و استفاده مجدد از بستر مي‌تواند موجب بروز حالات مزمن بيماري و كاهش شديد راندمان گله باشد .

 

واحد علمي  گروه  توليدي بهپرور

دكتر نافه مشكين

 

*                  *



صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتان خوش آمدید. www.0528shop.ir
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
4 فروردين 1392
5 بهمن 1391 5 مرداد 1391 2 مرداد 1391 5 دی 1390 1 دی 1390 7 آبان 1390 1 آبان 1390 2 مهر 1390 6 شهريور 1390 2 شهريور 1390 1 شهريور 1390 3 تير 1390 2 تير 1390 1 تير 1390 4 خرداد 1390 5 ارديبهشت 1390 3 ارديبهشت 1390 7 فروردين 1390 3 فروردين 1390 8 اسفند 1389 7 اسفند 1389 3 اسفند 1389 2 اسفند 1389 1 اسفند 1389
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فني/ تخصصي/سرگرمي و آدرس jamservice.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 180
بازدید کل : 84764
تعداد مطالب : 42
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->